V posledních letech se stále více diskutuje o ekologických aspektech automobilového průmyslu, zejména o vlivu spalovacích motorů a elektromobilů na životní prostředí. Přechod k elektromobilům je často prezentován jako klíčový krok k redukci emisí skleníkových plynů a zlepšení kvality ovzduší. Avšak, aby bylo možné objektivně posoudit skutečný dopad různých typů vozidel, je nezbytné vzít v úvahu nejen emise během provozu, ale také emise vznikající při výrobě vozidel. Tento článek se zaměřuje na srovnání emisí při výrobě běžného vozu se spalovacím motorem a vozu s elektromotorem a jejich reálný vliv na životní prostředí.
Emise během výroby vozidel
Spalovací motory
Výroba automobilů se spalovacími motory zahrnuje těžbu a zpracování surovin, výrobu motoru, komponentů a montáž. Tento proces generuje významné množství emisí CO2 a dalších škodlivin. Výroba běžného vozu se spalovacím motorem v průměru produkuje mezi 6 a 9 tunami CO2 ekvivalentu. Tento široký rozptyl závisí na konkrétním modelu, výrobních procesech a použitých materiálech.
Hlavní zdroje emisí při výrobě spalovacího vozu:
- Těžba a zpracování surovin: Vysoké emise jsou spojeny s těžbou železa, hliníku, mědi a dalších kovů používaných v automobilech. Těžba a zpracování těchto materiálů vyžadují energii a generují CO2.
- Výroba motoru: Výroba motorů je energeticky náročná a vyžaduje vysokou přesnost, což zvyšuje emise spojené s výrobními procesy.
- Montáž a doprava: Složení a transport hotových vozidel rovněž přispívají k celkovému emisnímu profilu.
Elektromobily
Výroba elektromobilů, zejména jejich baterií, je spojena s vyššími počátečními emisemi ve srovnání se spalovacími vozy. V průměru se při výrobě elektromobilu uvolní mezi 9 a 14 tun CO2 ekvivalentu. Hlavním důvodem je výroba baterií, které vyžadují těžbu a zpracování vzácných kovů, jako je lithium, kobalt a nikl.
Hlavní zdroje emisí při výrobě elektromobilu:
- Těžba a zpracování materiálů pro baterie: Těžba lithia, kobaltu a niklu, stejně jako jejich zpracování, má vysoké emisní náklady. Produkce baterie může tvořit až 40-50% celkových emisí spojených s výrobou elektromobilu.
- Výroba baterií: Proces výroby baterií je energeticky velmi náročný, což přispívá k vysokým počátečním emisím.
- Výroba a montáž zbytku vozidla: Zbytek výroby elektromobilu, včetně motoru a montáže, je podobný výrobě spalovacích vozů, ale podíl na celkových emisích je menší.
Emise během provozu vozidel
Spalovací motory
Automobily se spalovacími motory během provozu vypouštějí emise CO2, NOx, částic a dalších škodlivin. Průměrný spalovací vůz emituje přibližně 2,3 kg CO2 na ujetý litr paliva, což v praxi znamená přibližně 140-200 g CO2 na km, v závislosti na typu motoru a jízdních podmínkách.
Elektromobily
Elektromobily během provozu neprodukují žádné emise CO2, pokud jsou napájeny z obnovitelných zdrojů energie. Emise spojené s výrobou elektřiny, kterou elektromobily používají, jsou závislé na energetickém mixu v dané oblasti. V oblastech s nízkou uhlíkovou stopou, jako jsou regiony s vysokým podílem obnovitelných zdrojů energie, jsou emise elektromobilů velmi nízké.
Závěr
Reálný vliv používání spalovacích motorů a elektromobilů na životní prostředí je složitý a závisí na mnoha faktorech. Zatímco výroba elektromobilů, zejména jejich baterií, je spojena s vyššími počátečními emisemi, jejich provoz má výrazně nižší dopad na kvalitu ovzduší a emise skleníkových plynů, zejména pokud jsou nabíjeny z obnovitelných zdrojů energie. Naopak, i když výroba spalovacích vozů má nižší počáteční emisní náklady, jejich dlouhodobé provozní emise mají výrazně negativní vliv na životní prostředí.
Celkově tedy elektromobily představují ekologičtější alternativu v dlouhodobém horizontu, i když jejich výrobní procesy vyžadují zlepšení. S pokračujícím rozvojem technologií, zlepšením recyklace baterií a přechodem na obnovitelné zdroje energie se ekologické výhody elektromobilů budou pravděpodobně dále zvyšovat.