Volkswagen se dlouhodobě potýká s problémy, kdy vynakládá více peněz na provoz své hlavní značky, než kolik je schopen vydělat. Tento stav je neudržitelný, jak během setkání se zaměstnanci ve Wolfsburgu zdůraznil finanční ředitel Arno Antlitz. Podle jeho slov je nutné snížit výdaje, aby automobilka mohla přežít přechod na elektromobilitu. Setkání se zúčastnilo více než 10 000 zaměstnanců, ale jejich reakce na plány úspor byla spíše negativní.
Schůzka se odehrála pouhé dva dny poté, co VW oznámil, že kvůli slabšímu odbytu nevylučuje možnost uzavírání závodů v Německu a případné propouštění. Antlitz uvedl: „Už nějakou dobu utrácíme více, než vyděláváme, což dlouhodobě není udržitelné. Máme rok, maximálně dva, abychom tento trend zvrátili.“ Společnost plánuje investovat ušetřené prostředky do nových produktů. Šéf značky VW, Thomas Schäfer, dodal, že firma nyní potřebuje finance na rozsáhlé investice, aby mohla uvést na trh nové modely, které konkurence ani zákazníci ještě neviděli. Tím by se měly vytvořit podmínky pro další generace, aby mohly i nadále pracovat pro Volkswagen v Německu.
Podniková rada, vedená Danielou Cavallovou, však tvrdě kritizuje vedení koncernu a odmítá jakékoli návrhy na uzavírání závodů či snižování pracovních míst. Podle ní za současné problémy nenesou vinu zaměstnanci, ale vedení. Cavallová se postavila proti rušení pracovních záruk a snižování mezd a prohlásila, že žádné závody v Německu nebudou uzavřeny, dokud bude ona zastávat svou funkci. Zaměstnanci přišli na setkání s transparenty nesoucími hesla jako „Ruce pryč od záruk práce“ nebo „Dvojí morálka“.
Antlitz upozornil, že trh se již zřejmě nevrátí k předpandemické úrovni. V Evropě se nyní ročně prodává o dva miliony automobilů méně než před pandemií. Pro VW, který má na evropském trhu zhruba čtvrtinový podíl, to znamená ztrátu odbytu pro přibližně 500 000 vozů, což odpovídá kapacitě dvou továren. „Není to o špatných produktech nebo nízkých prodejích. Trh už zkrátka neexistuje,“ uvedl finanční ředitel pro agenturu DPA.
Přesto VW zatím nezveřejnil žádné konkrétní plány týkající se možného uzavírání závodů. Společnost však už dříve oznámila, že k takovému kroku přistoupí pouze v krajním případě, pokud nebude možné rychle zavést jiné opatření. V současné době Volkswagen vyrábí auta v Německu ve Wolfsburgu, Emdenu, Osnabrücku, Hannoveru, Cvikově a Drážďanech a součástky produkuje v závodech v Kasselu, Salzgitteru, Braunschweigu a Saské Kamenici.
Hlavní značka VW se dlouhodobě potýká s vysokými provozními náklady a ve srovnání s ostatními koncernovými značkami, jako jsou Škoda, Seat nebo Audi, výrazně zaostává ve výnosech.